Nye telefontider for Spafo Hjelper Deg
Fra 8. januar 2021 reduseres telefontiden for Spafo Hjelper Deg til bare en dag i uken. Det vil fortsatt være en svartjeneste bemannet av likepersoner, og det er fortsatt mulig å sende e-post med spørsmål.
– Hjelpetelefonen til Spondyloartrittforbundet Norge er et viktig tilbud, men vi ser at blant de mange vaktene vi har satt opp for likepersonene er det perioder hvor få ringer. Svært mange benytter blant annet e-post som den første kontakten med oss, og vil heller bli ringt opp senere av en likeperson med erfaring om deres situasjon. For å bruke ressursen vår med likepersoner bedre reduserer vi telefontiden, men ikke aktiviteten til Spafo Hjelper Deg, forklarer Spafo-leder Lillann Wermskog.
LES OGSÅ OM DEN NYESTE UTGAVEN AV SPONDYLITTEN HER
Dag- og kveldsåpent
Åpningstiden for Spafo Hjelper Deg skal framover bare være på onsdager, men fortsetter med både dagvakt og kveldsvakt, fordi det skal være mulig å finne en tid på dagen å ringe som passer med eventuell jobb og familie. Telefontidene blir fra klokken 12-15 og 18-21. Tilbudet vil fortsatt være en svartjeneste bemannet av likepersoner med erfaring med det å leve med spondyloartrittsykdom. Det er fortsatt mulig å sende e-post med spørsmål og få svar på den måten også.
– I dag er mange vant til digital kommunikasjon og ønsker å få svarene skriftlig. Vi fortsetter selvfølgelig med svartjenesten på e-post, men hjelpetelefonen er fortsatt viktig å opprettholde. Vi erfarer at en del av henvendelsene ikke handler om konkrete spørsmål. Noen ganger trenger man bare et lyttende øre og snakke med noen som forstår, sier hun.
Svarer på e-post
Hjelpetjenesten er for alle som har spørsmål i forbindelse med det å leve med spondyloartritter, enten man er pasient eller pårørende. Man trenger heller ikke å være medlem for å ta kontakt.
– Dersom onsdag ikke passer for en samtale, kan du ta kontakt med oss på e-post og skrive litt om hva det gjelder, så vil vi finne en tid som passer for at en av likepersonene våre ringer deg tilbake, sier Wermskog.
Spafo Hjelper Deg kan du framover ringe på telefon 412 04 200 på onsdager klokken 12-15 og 18-21. Du kan også sende oss spørsmålene du har på e-post, eller avtale en dag som passer bedre for å snakke med en likeperson.
LES OGSÅ: Den gode samtalen
Ønsker flere møtesteder
Spafo Norge har allerede to godt etablerte turgrupper i Ålesund og Stavanger. Wermskog forteller at planen er å opprette flere slike møtesteder rundt om i landet.
– Tanken bak er at det er kjekt å kunne gå på tur sammen med noen. Da får man litt hjelp til å overkomme dørstokkmila, samtidig som man kan tilbringe tid med andre i samme situasjon. Tilbudet er gratis og åpent for alle – uansett om du har diagnose eller ikke, sier Wermskog.
Alle likepersoner hos Spafo Norge har taushetsplikt, så med mange på tur vil likepersonene vurdere om samtalen bør tas på tomannshånd, eller om den kan foregå i fellesskap underveis. Fordelen med å være mange på tur sammen er at det er flere som kan bidra med sine erfaringer, men likepersonene vil alltid avklare om det er greit for den som har spørsmål at det tas opp når alle er til stede. Turgruppene tar også hensyn til nasjonale smittevernregler og deler opp i mindre grupper om det skulle bli behov for det.
Følge med på Spafo Norges facebookside for å bli oppdatert på nye turgrupper og turmål framover.
Hva er en likeperson?
Når man har fått konstatert at man lider av en kronisk sykdom som spondyloartritt, stiller man seg ofte mange spørsmål og søker informasjon, både om sykdommen og temaer som har relevans til denne. Spafo Norge har derfor kurset en rekke likepersoner. Tilbudet er for alle som har spørsmål i forbindelse med det å leve med spondyloartritter, så man trenger ikke å være medlem for å ta kontakt.
En likeperson er en person som selv har hatt en sykdom innenfor spondyloartrittkategorien en god stund og som gjerne deler sin erfaring om det å leve med en slik kronisk sykdom.
Hos en likeperson kan du få veiledning, råd og svar på mange spørsmål om sykdommen og ting som er relevant i forhold til den. Det kan for eksempel gjelde tips om rehabiliteringsmuligheter, rettigheter, behandlingstilbud, utfordringer i forbindelse med arbeidsliv, sykepenger – eller bare et medmenneske å snakke med, som lytter og tar deg på alvor.
LES OGSÅ: Bli med Spafo Norge på tur til planeten Mars!
Ikke en fagperson
En likeperson er ikke fagpersonell innen helse, medisin eller jus, og kan selvsagt ikke overprøve verken diagnoser eller vedtak innen trygdevesenet. Det samme gjelder spørsmål vedrørende anbefalte og forskrevne medisiner, da dette må tas opp med egen lege.
Når du kontakter en likeperson får du blant annet:
- en å snakke med
- en som lytter og tar deg på alvor
- en som vet hvor du kan få råd og hjelp
- informasjon om sykdommen
- informasjon om rettigheter
- råd og hjelp om arbeidsliv
STØTT VÅRT FRIVILLIGE ARBEID – BLI MEDLEM AV SPAFO NORGE